Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

donderdag 16 juni 2022

20:00 - 22:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
M.S. van Veen

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    Verzoeken om te mogen inspreken conform het Reglement van Orde, zijn niet ontvangen

  2. 2

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur. De spreekvolgorde, en in het geval van stemming de stemmingen, starten bij het lid Janszen.
    De heer Vos houdt een betoog dat de Gemert-Bakelse bevolking geen informatie krijgt over het verloop van de coalitievorming. Hij wil daar in de nabije toekomst graag een debat over voeren met de betrokkenen.
    De heer Vroomans vindt het niet op zijn plaats dat dit agendapunt wordt gebruikt voor het gemaakte politieke statement door de heer Vos. Niettemin heeft hij ook behoefte aan een debat over de coalitievorming, maar dit moet dan tijdig geagendeerd worden, zodat iedereen zich goed kan voorbereiden op het debat. Hij benadrukt nog eens dat hij dit niet het juiste moment vindt.
    De heer Janszen antwoordt dat er meer partijen bij de formatie betrokken zijn en dat het hem verbaast dat deze opmerking geplaatst wordt, temeer daar hij de heer Vos, vlak voor het persbericht naar buiten kwam, gebeld heeft om hem bij te praten over de stand van zaken. Hij is zeker bereid informatie te verstrekken, maar op dit moment is dat niet aan de orde. Hij gaat graag met alle partijen in de gemeenteraad het debat aan op enig moment.
    De voorzitter geeft aan dat hij vindt dat het gemaakte statement past bij dit agendapunt, omdat er sprake is van een raadslid die zich afvraagt of hij dit onderwerp nu moet agenderen of een volgende keer. Het zal een volgende keer worden.
    De heer Vos licht nog toe dat de inwoners van Gemert-Bakel recht hebben op uitvoerige informatie over het formatieproces. Sociaal Gemert-Bakel heeft een aantal vragen over het proces, maar vindt deze raadsvergadering niet het geëigende moment om deze te stellen. Zijn fractie denkt dat het een beter moment is als er een coalitieakkoord is en Sociaal Gemert-Bakel wil dan graag van het CDA en de informateur horen hoe het proces gegaan is. Hij maant tot spoed, mede omdat het uitblijven van resultaat geen goed doet aan de problematiek, waar de gemeente mee te maken heeft.
    De voorzitter geeft aan dat we kennisnemen van het statement en dat in het fractievoorzittersoverleg besproken kan worden wat hiermee te doen. Er komt een moment dat de formatie geëvalueerd wordt en dat er dan een debat ontstaat en verantwoording wordt afgelegd. Het is een lang proces en daarom is het juist dat de heer Vos dit aan de orde stelt.
    De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

  3. 3

    Gelegenheid tot het stellen van mondelinge vragen aan het college of de burgemeester over actuele politiek bestuurlijke onderwerpen, anders dan vragen over de nu geagendeerde onderwerpen.

    Besluit

    De voorzitter geeft als eerste het woord aan de heer Schoone van het CDA.
    De heer Schoone geeft aan dat de afgelopen Week Tennet het nieuws naar buiten heeft gebracht dat het netwerk in Brabant en Limburg op slot gaat voor nieuwe aansluitingen. Ook voor bestaande bedrijven, die verzwaring van hun aansluitingen aanvragen, is er geen mogelijkheid meer omdat het net aan de maximale capaciteit zit. Hoewel Tennet heeft aangegeven dat men fors wil gaan investeren, heeft dit desastreuze gevolgen voor het bedrijfsleven, maar ook voor de ambities die de gemeente heeft. Daarom heeft hij de volgende vragen voor het college:
    -welke gevolgen heeft deze stop voor de gemeente Gemert-Bakel, de bedrijven, instanties en particulieren.;
    -welke gevolgen heeft dit voor de Regionale Energie Strategie en hoe gaat de regio hierop reageren richting provincie en rijk?
    Wethouder Van Zeeland antwoordt dat een week geleden de transport schaarste door Tennet is afgekondigd in de provincies Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat er geen offertes meer worden uitgebracht voor aansluitingen groter dan driemaal tachtig ampère. Niet voor afname en ook niet voor terug leveren. Dat betekent dat nieuwe en bestaande bedrijven geen toestemming meer krijgen om uit te breiden op het elektriciteitsnet. Dat geldt ook voor diegenen die op grote schaal elektriciteit willen terug leveren. Voor particulieren met een kleine aansluiting tot drie maal dertig ampère heeft de transport schaarste in beginsel geen consequenties. De woningbouwplannen staan vooralsnog niet ter discussie. Voorzieningen in een wijk waarvoor nog geen aansluiting is aangevraagd, kunnen voorlopig niet aangesloten worden op het elektriciteitsnet. De laatste bedrijfskavels op Smart Park zijn in optie gegeven en het is nog afwachten of voor deze initiatiefnemers een passende oplossing gevonden kan worden. De bedrijfskavels op andere projecten zijn nog niet verkoop klaar en bekeken moet worden op of daar een passende oplossing voor te vinden is. Ook met het gemeentelijk vastgoed kunnen we hier tegenaan lopen, omdat een oplossing niet binnen ene jaar geboden wordt. Hierbij kunt u denken aan de nieuwbouw voor de Bergman school.
    Deze transport schaarste heeft ook invloed op het RES-traject en met name op de besparing, namelijk bij het verder elektrificeren van de aansluitingen kan een verzwaring mogelijk zijn en het is nu nog niet bekend of dit besluit invloed kan hebben op de RES. Er is inmiddels een tasforce ingesteld om hiermee aan de slag te gaan en de gemeenteraad zal hierover geïnformeerd worden middels de voortgang RES, die gepland staat voor midden 2023.
    De voorzitter geeft hierna het woord aan de heer Vos van Sociaal Gemert-Bakel.
    De heer Vos spreekt als volgt: in januari 2020 heeft het voormalige kabinet middels staatssecretaris Van Velthoven het schone lucht akkoord getekend samen met ongeveer 86 gemeenten en 12 provincies. In artikel 1 van het SLA worden een viertal doelstellingen geformuleerd. Het eerste doel betreft het streven naar een permanente luchtkwaliteit om gezondheidswinst voor iedereen in Nederland te realiseren. Hierbij wordt toegewerkt naar de WAO-waarde voor stikstofdioxine en fijnstof in 2030. Daarover hebben wij de volgende vragen aan het college:
    Onderschrijft het college het doel van permanente verbetering van de luchtkwaliteit. Zo nee wat is hiervan de reden en zo ja waarom heeft de gemeente Gemert-Bakel zich niet aangesloten bij het SLA;
    Is de gemeente alsnog bereid om het SLA te ondertekenen en daarbij te streven naar een betere luchtkwaliteit voor haar eigen inwoners en de inwoners van Nederland.
    De voorzitter geeft het woord aan wethouder Steeghs voor het antwoord.
    Wethouder Steeghs antwoordt dat het college de vraag onderschrijft om te streven naar een permanente verbetering van de luchtkwaliteit. Waarom wij ons dan niet hebben aangesloten bij het SLA is omdat wij eerst willen onderzoeken wat de knelpunten in onze gemeente zijn. In het SLA zijn 10 thema’s waaruit een keuze gemaakt kan worden en vandaar uit wil men een inventarisatie opstellen en een uitvoeringsplan maken. Daarna aan de slag gaan en een afweging maken of ondertekening van het SLA van meerwaarde is voor onze gemeente. Een beslissing daarover is voorbehouden aan een volgend college.
    De heer Vos veronderstelt dat er best een meerwaarde te vinden is gelet op de luchtkwaliteit in onze gemeente.
    Wethouder Steeghs antwoordt dat het tekenen van een akkoord een daad is waaruit spreekt dat je iets gaat doen. Wij Gemertse mensen zullen eerst onderzoeken wat de problematiek is en hoe we die gaan aanpakken en daarbij kijken wat de toegevoegde waarde van het SLA is. Wij gaan eerst onderzoeken op welke van de elf thema’s wij iets kunnen bereiken en als het dan past gaan we kijken wat we met behulp van het SLA qua financiën, ambtelijke inzet en bestuurlijke inbreng kunnen verwachten.

  4. 4

    Besluit

    De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.

  5. 5.a

    Besluit

    Raadslid Erik Schoone ontvangt felicitaties en presentje van de raad n.a.v. de geboorte van zijn kind.

  6. 5.b

    Besluit

    Besloten wordt conform de adviezen van afdoening.

  7. 5.c

  8. 5.e

    Besluit

    De heer Van Kollenburg vraagt over motie van 22 april 2021 over het MFA Bakel. Het definitieve ontwerpproces voor de MFA wordt naar verwachting opgesteld vanaf het tweede kwartaal 2022. De heer Van Kollenburg vraagt of hier al iets over bekend is.
    De voorzitter antwoordt dat het college ervoor zal zorgen dat schriftelijk de stand van zaken aan de gemeenteraad gemeld wordt.

  9. 8

  10. 13

  11. 14

    Bijlagen

    Besluit

    De raad besluit zonder beraadslaging of stemming conform voorstel.

  12. 15

    Besluit

    De heer Vos van Sociaal Gemert-Bakel stelt enkele vragen aan de portefeuillehouder.
    De overige fracties geven aan dat dit voorstel wat hen betreft een hamerstuk mag worden.
    Wethouder Van Zeeland geeft de antwoorden op de vragen van de heer Vos en zegt toe dat deze ook op schrift toegestuurd zullen worden. En bevordert daarmee de veiligheid.
    De raad besluit zonder stemming conform voorstel.

  13. 16

    Besluit

    De heer Bankers van de Lokale Realisten geeft aan dat zijn fractie voor de afwaardering is en dat deze wat zijn fractie betreft ook nog naar voren getrokken mag worden. Afwaardering geeft namelijk een verlaging van het aantal ongevallen en daarmee bevordert het de veiligheid. Echter hier is ook sprake van een extra reden om dit te doen, namelijk de herinrichting van de Vondellaan. Daarover zijn destijds afspraken gemaakt met de provincie om het verkeer om te leiden naar de Noord-Om. Dat betekent dat andere wegen in die buurt minder veilig worden omdat daar 50 kilometer gereden mag worden. Voor de Lokale Realisten mogen alle wegen afgewaardeerd worden naar 30 kilometer.
    De heer Vroomans is, ook na beantwoording van alle in de commissie gestelde vragen, niet overtuigt dat alle wegen in de kom van Gemert afgewaardeerd moeten worden tot 30 km. Hij begrijpt de wens om alle wegen in de gehele gemeente af te waarderen. Politiek op inhoud is voor 30 kilometerwegen, waar dat mogelijk is en de wegen daarvoor ingericht worden. 30 Kilometerwegen die niet als zodanig zijn ingericht, moeten wat hem betreft worden aangepast. Dit vanwege de verkeersveiligheid. Zijn fractie is tegen het collegevoorstel omdat het college geen planning kan afgeven wanneer de andere wegen worden aangepast. Werkzaamheden aan riolering of wegdek bepalen de snelheid waarmee de wegen worden ingericht als 30 kilometerweg. Het is dus onbekend wanneer de andere wegen worden aangepast.
    De heer Janszen merkt op dat het meer jaren onderhoudsplan voor de wegen leidend is voor de uitvoering van deze werkzaamheden.
    De heer Vroomans antwoordt dat de wethouder heeft aangegeven dat er geen planning gemaakt kan worden.
    De afwaardering van de Vondellaan kan voor problemen zorgen op andere wegen. Het college wil in de tussentijd deze problemen niet met aanvullende verkeersmaatregelen oplossen. We hebben dus op dit moment geen inzicht in welke problemen te verwachten zijn, omdat we niet weten wanneer de riolering vervangen wordt.
    Politiek op inhoud heeft samen met de Dorpspartij, D66, Sociaal Gemert-Bakel en de VVD een amendement opgesteld waarin wordt gesteld om alle 50 kilometer wegen in de kom van Gemert af te waarderen tot 30 kilometer te willen veranderen in afwaardering van het traject Boekelseweg, Vondellaan, Komweg. Dit zal geen vertraging van de werkzaamheden tot gevolg hebben, omdat het college aangeeft dat op een nader te bepalen moment de afwaardering van de andere wegen zal plaatsvinden. Dat geeft aan dat het college nog niet weet wanneer dat is. Met het amendement beogen wij dat het college gedwongen wordt een totaalplan op te stellen, waarbij aandacht wordt besteed aan verkeersveiligheid, duurzaamheid en wegen- en rioolbeheer.
    Politiek op inhoud wil graag nog een ander aspect inbrengen en dat is dat de inwoners van de Vondellaan veel overlast ondervinden van de hoge bomen in de laan. Bewoners kunnen geen zonnepanelen op hun woningen laten aanbrengen omdat de hoge bomen zon wegnemen en zonnepanelen daardoor niet kunnen renderen. Aan de wethouder wordt gevraagd of zij weet dat dit probleem speelt en zo ja of de bereidheid om te snoeien er ook bij de wethouder is en of de hoogte dan zodanig kan worden bepaald dat het aanbrengen van zonnepanelen kan renderen.
    Mevrouw Dekker bedankt de wethouder voor de tijdige beantwoording van de vele vragen die gesteld zijn. Echter D66 is door de beantwoording niet overtuigt om de gehele kern van Gemert af te waarderen naar 30 kilometer. Helder is dat de Vondellaan aangepakt moet worden voor onderhoud en dat wil haar fractie zeker niet vertragen. Voor de rest is de realisering afhankelijk van onderhoud aan wegen en rioleringen en eventuele woningbouw, waarvan de uitvoering nog niet bekend is. Zonder concrete planning zullen we de gevolgen van de afwaardering van de Vondellaan langere tijd gaan zien, waarbij wethouder niet bereid is tijdelijke maatregelen te treffen in verband met hogere kosten. Tijd, die we kunnen gebruiken om te evalueren. Sowieso wordt niet begrepen waarom het besluit tot afwaardering niet kan worden gespitst, zoals in de commissie is voorgesteld. Dat geeft tijd om te evalueren. Daarom dient D66 een amendement in dat ook wordt ondersteund door de Dorpspartij, Politiek op inhoud, Sociaal Gemert-Bakel en VVD zodat gestart kan worden met de Vondellaan en daarna is er tijd voor een evaluatie van de effecten van de Vondellaan en kan er een weloverwogen plan komen voor de rest van de kom met inachtneming van de zorgen van alle partijen.
    Het dictum van het amendement luidt als volgt:
    Het voorgesteld besluit als volgt te wijzigen:

    1. In te stemmen met het afwaarderen van het tracé Komweg, Boekelseweg, Vondellaan in de kern Gemert naar een 30 kilometerweg;
    2. De effecten van afwaardering van de Vondellaan te monitoren en een jaar na invoering een evaluatie aan de raad voor te leggen;
    3. Omtrent de Op basis van de evaluatie de raad van de gemeente Gemert een plan voor te leggen tot afwaardering van de overige wegen in de kom van Gemert en dat voorziet in samenhang met verkeersveiligheid, duurzaamheid, wegenbeheer en rioolonderhoud;
    4. Indien zich onoverkomelijke problemen voordoen in de tussentijd kan de raad onmiddellijk actie ondernemen in plaats van af te wachten.
      De voorzitter nummert het amendement als nummer 1 en deelt mede dat het amendement medeondertekend is door de fracties van de Dorpspartij, Sociaal Gemert-Bakel, Politiek op inhoud en de VVD.
      De heer Vos van Sociaal Gemert-Bakel sluit op voorhand aan op de woorden van de woordvoerder van D66 en dankt eveneens de wethouder voor de snelle antwoorden op de vragen. Hij geeft aan dat zijn fractie het plan tot afwaarderen van de wegen in de kom van Gemert een prima plan vindt. Het verminderen van de snelheid zal zeker bijdragen aan de feitelijk veiligheid en de overige veiligheid van de weggebruikers. Echter zijn fractie vindt dit voorstel wel met erg veel snelheid gebracht. Het plan is voor zijn fractie nog te onvoldragen. Er is een te beperkt zicht op sluipverkeer, de effecten voor het openbaar vervoer. Hij ziet niet de noodzaak om dit plan nu koste wat het kost door te voeren. In de adviesnota staat onder het kopje uitvoering dat het plan in de pas zal lopen met de plannen voor onderhoud van wegen en riolering. Hiermee wort uitgesproken dat de uitvoering stapje voor stapje gaat en niet binnen vier of zes maanden gerealiseerd moet zijn. Daaruit blijkt de noodzaak om nu te beslissen niet aanwezig is. Zijn fractie pleit voor een beter plan waarin alle effecten zoveel mogelijk meegenomen zijn de raad een totaalbeeld kan krijgen van deze stevige ingreep. Het niet doorgaan van dit raadsvoorstel hoeft geen belemmering te vormen voor de afwaardering van de Vondellaan en daarom heeft Sociaal Gemert-Bakel het amendement medeondertekend.
      Mevrouw Van Berlo dankt de wethouder voor de beantwoording van de vele vragen. Haar fractie vindt verkeersveiligheid heel belangrijk, maar hecht ook veel waarde aan beslissingen die genomen worden op basis van volledige informatie. In dit geval zijn er een aantal punten nog niet volledig duidelijke en daardoor heeft haar fractie moeite met dit voorstel. Zij verklaart dat de inwoners van de Vondellaan meegenomen zijn in het proces, maar dat geldt niet voor de andere inwoners/belanghebbenden in Gemert. Haar fractie heeft vragen gesteld over de aanrijtijden van de hulpdiensten en deze worden nu berekend, maar zijn nog niet bekend. Voordat er een beslissing wordt genomen, dient bekend te zijn of de afwaardering tot problemen leidt bij de hulpdiensten en ze hoort graag van de wethouder of deze dit wil toezeggen. De afwaardering van de Vondellaan gaat op basis van de geraadpleegde verkeersmodellen voor problemen zorgen op andere plaatsen. Bijvoorbeeld als verkeer uitwijkt naar een snellere route. Aangezien de uitvoering van de afwaardering van de overige straten afgestemd wordt op de uitvoering van rioolwerkzaamheden, kan e.e.a. nog lang gaan duren. Haar fractie zou graag zien dat gesignaleerde knelpunten snel worden aangepakt. Het is de verwachting van de VVD dat de CROW eind 2022 met richtlijnen komt voor de inrichting van 30 kilometerwegen ontsluitingswegen. Zij vraagt zich af of het niet verstandig is daarop te wachten. Omdat zij geen vertraging in de werkzaamheden van de Vondellaan wil, maar toch de door haar ingebrachte punten geborgd wil zien, heeft de VVD het amendement mede ingediend.
      De heer Van Kollenburg verklaart dat dit plan in het kader van duurzaam veilig een heel goed voornemen is. De aanleiding van dit plan heeft te maken met de afwaardering van de Vondellaan, de Boekelseweg en de Komweg. Na de herwaardering van dit tracé en nog enkele andere wegen ontstaan er vrijwel zeker sluiproutes en zal het gemotoriseerde verkeer in omliggende gebieden toenemen. Door het afwaarderen van deze wegen en de toename van verkeer op andere 50 kilometerwegen in de kom van Gemert, wordt voorgesteld alle wegen in de kom van Gemert af te waarderen en aan te passen. Maar het plan roept ook vragen op, met name op het gebied van de financiën en verkeerstechnisch zijn er zaken nog onbekend. Het is van belang dat alle aspecten van de afwaardering van de 50 kilometerwegen in de kom van Gemert bekend zijn en dat inwoners, openbaar vervoer, hulpdiensten, politie enz. bij de plannen worden betrokken. Zoals aangegeven duurt de uitvoering van dit project 10 tot 15 jaar. Er is dus voldoende tijd om alles uit te zoeken. De vraag aan de wethouder is dan ook de knelpunten als sluiproutes etc. in een vroegtijdig stadium met de raad te bespreken. Ook is het noodzakelijk om optredende problemen onmiddellijk aan te pakken en niet te wachten tot bijvoorbeeld de vervanging van het wegdek.
      De heer Janszen vraagt aan de heer Van Kollenburg hoe hij enerzijds de inwoners bij de plannen wil betrekken en anderzijds de uitvoering over 15 tot 20 jaar wil spreiden. Dit rijmt niet met elkaar, want bewoners kunnen in die tussentijd al lang gewisseld zijn. Pleit dit voor uitvoering in een keer, vraagt hij aan de heer Van kollenburg.
      De heer Van Kollenburg antwoordt dat het gaat om de afwaardering van de Vondellaan en daaruit zullen knelpunten naar voren komen, die aangepakt dienen te worden. De oplossing daarvan zal met de betrokken bewoners besproken moeten worden. Hij bedoelt niet het gehele plan, maar de oplossing van de knelpunten.
      De heer Bankers vraagt of er alleen maar knelpunten opgelost gaan worden en er geen uitvoering van het plan gaat plaatsvinden in de ogen van de heer Van Kollenburg.
      De heer Van Kollenburg antwoordt dat wanneer zaken niet op orde zijn er onmiddellijk actie dient te worden ondernomen.
      De heer Bankers vraagt of een stappenplan nog wel nodig is, terwijl steeds gesproken wordt over het oplossen van de knelpunten.
      De heer Van Kollenburg is van mening dat beiden belangrijk zijn en vervolgt zijn betoog met de opmerking dat in het plan staat dat de afwaardering ook invloed heeft op het doorgaand vrachtverkeer in deze straten. Hij stelt voor dat met de uitvoering van de afwaardering in de Vondellaan, de Boekelseweg en de Komweg in 2023 op deze wegen een vermindering van het vrachtverkeer en eventueel landbouwverkeer plaatsvindt. Daarnaast vraagt hij naar aanleiding van de evaluatie aan de gemeenteraad een onderbouwd plan voor de overige 50 kilometerwegen voor te leggen. Tenslotte waarschuwt de Dorpspartij dat de inrichtingseisen voor de wegen die afgewaardeerd worden, nog niet bekend zijn en dat daarmee een voorschot en risico genomen wordt op toekomstige regelgeving. Dorpsbelang ondertekent mede het eerder ingediende amendement.
      De heer Janszen merkt op dat de heer Van Kollenburg aangeeft reeds nu alle inwoners bij de afwaardering te betrekken, maar later zegt hij dat de uitvoering gefragmenteerd zal plaatsvinden over 15 tot 20 jaar. Als we dan nu deze inwoners gaan informeren, kan op het moment van uitvoering de informatie verouderd zijn. Hij vraagt zich af wat de heer Van Kollenburg nu bedoelt.
      De heer Van Kollenburg antwoordt dat wanneer uitvoering gegeven wordt aan de oplossing van de knelpunten de belanghebbenden geïnformeerd dienen te worden. Per probleem dient dit opgepakt te worden.
      De heer Bankers concludeert hieruit dat het plan niet uitgevoerd gaat worden, maar dat er per knelpunt naar een oplossing gewerkt wordt.
      De heer Van Kollenburg blijft van mening dat knelpunten direct opgepakt moeten worden.
      De heer Bankers vraagt zich af waarom er dan een plan is opgesteld, als toch vanuit de knelpunten wordt gewerkt.
      De heer Van Kollenburg geeft aan dat het een het ander niet uitsluit, maar dat in tijd gezien de knelpunten een snellere uitvoering van het probleem vragen.
      De heer Janszen verklaart dat het gaat om de vraag of de kom van Gemert 30 kilometerzone wordt en daaraan wordt dan gekoppeld de afwaardering van de Vondellaan etc. Het CDA wil dat zeker, want dat raakt de verkeersveiligheid en leidt tot minder ongelukken. Er wordt deze avond wel erg veel bij betrokken waarmee we op de stoel van het college gaan zitten. De basisvraag is willen wij een 30 kilometerzone en zo ja, dan wordt aangegeven dat het college met ondersteuning van het ambtelijk apparaat er mee aan de slag gaat. Het CDA kan zich vinden in de werkzaamheden in de Vondellaan, die met de provincie overeengekomen zijn, omdat het vrachtverkeer via de komwegen afgewikkeld dient te worden. De klachten van omwonenden over onveiligheid, te hard rijden, geluidsoverlast etc. moeten serieus genomen worden. De doelstelling is dat deze klachten worden weggenomen en door burgerparticipatie worden de klagers meegenomen in het proces. Met de inbreng van de omwonenden moet de raad een besluit nemen. Belangrijk bij de Vondellaan is ook het openbaar vervoer, dat behouden dient te worden en het liefst nog versterkt wordt. De wethouder heeft daarvoor in de commissie reeds een toezegging gedaan. Het is belangrijk dat de bushalte goed wordt ingericht met mogelijkheden voor fietsen en wachten. Ook vraagt hij aandacht voor de communicatie met de buurt tijdens de uitvoering. Net als Politiek op inhoud vraagt ook het CDA aandacht voor het snoeien van de bomen. Het CDA kan voor het overige deel van het voorstel instemmen met het plan, zoals dat voorligt. Verkeersveiligheid is het hoofddoel en hopelijk gebeuren er geen ernstige ongelukken meer. Het CDA juicht de komst van een mobiliteitsvisie toe en daarmee kan ook gekeken worden naar de andere kernen van deze gemeente.
      De heer Vroomans vraagt aan de heer Janszen of hij de mening van de Lokale Realisten deelt dat weggebruikers het bordje “30 kilometerzone” volgen of dat de 30 kilometerzone pas ingaat als de wegen daarop zijn aangepast.
      De heer Janszen antwoordt dat het totaal aan maatregelen belangrijk is en dat ieder voor zich attent zal zijn op een of meer maatregelen.
      De heer Vroomans merkt op dat spreker daarmee afwijkt van het collegevoorstel en vraagt of de heer Janszen dan met een amendement komt of hoe dat gezien zal worden.
      De heer Janszen antwoordt dat hij met spanning de Mobiliteitsvisie afwacht en deze grondig zal bestuderen. Zo nodig komt hij dan met een amendement.
      De voorzitter geeft vervolgens het woord aan de portefeuillehouder mevrouw Van Zeeland.
      Wethouder Van Zeeland spreekt als volgt:
      Er is behoefte in de gemeente Gemert aan een impuls voor verkeersveiligheid en het tegengaan van verkeersoverlast in de kom van Gemert. Veel inwoners hebben aangegeven overlast te ondervinden van verkeer en gevaarlijke situaties in de kom van Gemert. Het college is van mening dat het afwaarderen van de laatste paar 50-kilometerwegen ervoor kan zorgen dat het verkeer verder doorstroomt naar de rondweg. Wanneer de wegen worden ingericht is afhankelijk van de integrale afweging van de diverse disciplines. Er zijn diverse keren complimenten uitgesproken voor de beantwoording van de vragen, maar een antwoord is niet helemaal duidelijk geweest en dat gaat over de planning van de wegen. Er is wel een planning en die planning is een afweging van verkeersveiligheid, riool, duurzaamheid en een aantal wegen staat nog niet op de planning omdat je maar een aantal wegen vooruit kan. Er wordt iedere keer gecontroleerd wat de conditie is van de weg, het riool en dergelijke en dan wordt gekeken of die weg opgenomen kan worden in de planning of wordt doorgeschoven nar de toekomst. Het is jammer dat er verwarring is ontstaan door het antwoord van he college en een verduidelijking kan al een aantal van de zorgen weg nemen. De komende paar jaar staan op de planning het Heijtsveld, de Slenk, de Lodderdijk, de Vondellaan en de Burg. De Bekkerlaan op de planning. De Oudeweg, de Pandelaar en de Komweg staan er nog niet op, maar als u aangeeft dat u dit versneld wilt, kunnen we dat opnemen in onze planning. Het voorstel dat nu voorligt voorziet in een gefaseerde uitvoering met de middelen die beschikbaar zijn. Als ik he amendement goed begrijp, geeft u aan dat u de uitvoering van de Komweg naar voren wilt halen. Dan moeten er extra middelen beschikbaar komen en u moet zich realiseren wat u met de Komweg wilt, omdat u vorig jaar een Centrumvisie heeft vastgesteld waarin de uitrol van die weg nog niet helemaal concreet is. Daarom ontraadt het college het naar voren trekken van de Komweg op dit moment.
      De heer Vroomans licht het amendement toe en verklaart dat het een logische weg is om de Vondellaan, Boekelseweg en de Komweg aan elkaar te koppelen. Dat betekent niet dat de uitvoering naar voren getrokken dient te worden, maar dat iets meer ruimte geboden wordt dan alleen de Vondellaan.
      Wethouder Van Zeeland geeft aan dat in de commissie is aangegeven welke modellen er zijn en wat de impact van die modellen is. Daarnaast is aangegeven hoe de verkeersstromen lopen. Daardoor kunnen er geen knelpunten ontstaan, want alle wegen die in de kom van Gemert betrokken zijn kunnen de verkeersafwikkeling aan. Het is wel zo dat op een aantal wegen te veel verkeer komt en het zou wenselijk zijn deze af te waarderen. Er moeten keuzes gemaakt worden en het college is van mening dat dit voorstel bijdraagt tot een veiliger en aangenamer Gemert. De beslissing is nu aan de raad en wij hebben dit voorstel zoveel mogelijk aangepast aan de input die u allemaal heeft gegeven. Er is met de bewoners van de Vondellaan ook gesproken over de bomen en er komt een tweede gesprek. Mocht u daarover nog meer willen weten dan kunt u dit agenderen voor de volgende commissievergadering,
      De heer Vroomans vraagt of de wethouder behalve het gesprek aangaan ook de bereidheid heeft om de bomen te snoeien.
      Wethouder Van Zeeland antwoordt dat ze daar nog niet verder op in kan gaan. De bewoners hebben al een petitie ingediend en een brief gestuurd, waarin zij zelf een aantal oplossingen hebben aangedragen. Ze wil eerst heel duidelijk weten waar het probleem zit bij de inwoners en waar zij tegenaan lopen. Daarnaast is het ook zo dat de bomen onderdeel zijn van een groene hoofdstructuur in Gemert, die vogels en vleermuizen huisvesten. Dat is heel belangrijk voor ook de klimaatdoelstellingen die de gemeente heeft. Dus om nu toe te zeggen dat de bomen zodanig gesnoeid gaan worden dat overal zonnepanelen geplaatst kunne worde, gaat haar ni te ver. U vraagt in het amendement om een evaluatie een jaar na het afwaarderen van de Vondellaan, terwijl in 2025 of 2024 werkzaamheden plaatsvinden. Als eerst de evaluatie moet plaatsvinden, dan gaan de werkzaamheden vertraging oplopen voor het plan dat nu voorligt. De wethouder geeft aan dat voor haar nog niet duidelijk is hoe de raad tegen de Burgemeester de Bekkerlaan aankijkt. Is daarvoor ook eerst een evaluatie noodzakelijk voordat deze aangepakt wordt of kan deze zonder evaluatie in uitvoering genomen worden. Dat de evaluatie uitgevoerd wordt is geen punt van discussie, want het college zou graag verder gaan met de reconstructie van de andere wegen in Gemert. De raad kan bijgepraat worden over de afwaardering van de wegen en kan ook toestemming verlenen voor de afwaardering van de andere wegen. De portefeuillehouder neemt de raad graag me hoe dit verder loopt.
      Mevrouw Van Berlo vraagt of de wethouder bereid is naar oplossingen te zoeken als blijkt dat de aanrijtijden voor de hulpdiensten te lang zijn.
      Wethouder Van Zeeland geeft aan dat in de commissie reeds toegezegd is dat met de hulpdiensten gesprekken gevoerd gaan worden over de aanrijtijden. Die gesprekken lopen nu. Mevrouw Van Berlo vroeg ook nog of de knelpunten onmiddellijk nadat zij zijn gesignaleerd aangepakt worden en daarop kan geantwoord worden dat dit het geval is maar dat er dan wel budget voor moet zijn.
      De voorzitter geeft gelegenheid tot het houden van de tweede termijn.
      De heer Bankers merkt op dat vastgehouden wordt aan de evaluatie en dat die dan in 2024 kan plaatsvinden. Dat betekent dat de volgende wegen pas in 2025 aangepakt kunnen worden. Daarnaast heeft het oplossen van knelpunten tot gevolg dat niets aan de reconstructie van de riolering gedaan kan worden. Uitvoering heeft consequenties voor de kosten van vervanging van riolering en wegonderhoud. In de ogen van de Lokale Realisten is dat onnodig en zal het amendement niet gesteund worden.
      De heer Vroomans vindt de reactie van de heer Bankers een beetje flauw als hij weet wat de antwoorden van het college zijn en wat er in de commissievergadering is gezegd. Er zijn twee aspecten die gemaakt hebben wat het amendement inhoudt zoals het nu luidt, namelijk het duurt 10 tot 15 jaar voordat dit project is afgerond en niet gecommuniceerd is dat het anders is, zowel in de vragen als in de commissie. Tweede aspect is dat er gezegd is dat er geen planning is.
      De heer Janszen vraagt naar aanleiding van deze discussie of de heer Vroomans het amendement wel steunt en het voorstel niet?
      De heer Vroomans antwoordt dat een korte schorsing mogelijk tot een oplossing kan leiden.
      De heer Vos merkt op dat op vragen van Dorpsbelang geantwoord is dat er geen planning is.
      De heer Bankers geeft aan dat er een Wegenbeheersplan is voor de jaren 2018 – 2027.
      De heer Vroomans antwoordt dat de helft van het aantal raadsleden nieuw is en dat die deze informatie nog niet kunnen hebben. Als er vragen aan de wethouder gesteld worden en je kunt niet uitgaan van de antwoorden die gegeven zijn, dan heeft het geen nut om vragen te stellen.
      De voorzitter geeft aan dat de wethouder gemeld heeft dat zij niet gelukkig is met het antwoord dat gegeven is over de planning. Zij heeft dit ruiterlijk toegegeven en het juiste antwoord verstrekt. Daarmee is deze informatie juist en van toepassing op dit dossier. De wethouder kan daarmee niet verweten worden dat zij onjuiste informatie heeft gegeven. Daarmee moeten we wel voorzichtig zijn.
      De heer Vroomans geeft aan dat hij niet gezegd heeft dat er bewust onjuiste informatie is verstrekt en dat het amendement opgesteld is met de informatie die op dat moment voorradig was.
      De heer Van Kollenburg verklaart dat op 27 oktober 2020 in de Tweede Kamer een motie is aangenomen om alle wegen binnen de bebouwde kom af te waarderen naar 30 kilometer. Naar aanleiding daarvan heeft het Ministerie aan het Kenniscentrum CROW gevraagd om een afwegingskader te maken met betrekking tot 30 kilometer. Deze is tot stand gekomen in 2021 en in dat afwegingskader worden een aantal aanbevelingen en vervolgstappen gedaan. Samengevat komt het erop neer dat er twee aanpassingen worden gegeven voor wegen met een 30 kilometer functie. Deze aanbevelingen van het CROW worden in het besluit overgenomen.
      De heer Bankers heeft ook info gezocht en gevonden dat de punten een aanbeveling zijn en dat het geen wetgeving is.
      De heer Janszen onderschrijft dat het een aanbeveling betreft en dat het CDA bij haar standpunt blijft. Hij roept de motie om de Burg. De Bekkerlaan af te waarderen naar een 30 kilometerweg en de besluitvorming daarover. Zonder verdere vragen werd de motie aangenomen. Hij vindt het jammer dat deze raad vanavond niet kan besluiten tot afwaardering van de kom van Gemert naar 30 kilometer en vervolgens de uitvoering op te dragen aan het college en de ambtenaren.
      Wethouder Van Zeeland voegt nog aan haar betoog toe dat het college bereid is jaarlijks een update aan te leveren.
      De heer Vroomans vraagt schorsing voor nader overleg.
      De voorzitter schorst de vergadering.
      De voorzitter heropent de vergadering en geeft het woord aan de Vroomans.
      De heer Vroomans meldt dat het amendement wordt ingetrokken.
      Het ingediende amendement wordt ingetrokken.
      De raad besluit vervolgens met algemene stemmen conform het voorstel In te stemmen met het afwaarderen van de 50 km-wegen binnen de kom van Gemert naar 30
      km/uur.
  14. 17

    Besluit

    De voorzitter vraagt om een moment van bezinning en sluit daarna de vergadering.